Tuesday, June 14, 2005

Sasterawan Muda Berhimpun di Penghujung Asia

Khamis - 2 Jun 2005. Saya tinggalkan riuh-rendah rumah pengantin, dengan dua buah beg - yang dibimbit dan yang digalas. Walau emak saudara saya bakal menumbangkan dua ekor lembu sabtu kemudiannya, saya pergi juga setelah memberitahu berkali-kali tidak ada di majlis besar raja sehari anak bongsunya. Saya berangkat juga, sambil menanam cita-cita untuk menjadi penulis besar satu hari nanti.

Malam itu, banyak pula aral yang menduga - bas yang saya nantikan bersama Norzailani Mohd Nuzi tiba agak lewat. Berkali-kali juga kami menghubungi Zanazanzaly dan Rozais Al-Anamy yang sudah ada di dalam bas yang bakal kami tumpangi. Bas yang akan membawa kami ke Kuala Lumpur tidak juga bergerak-gerak, sampailah mencecah jam dua lima puluh pagi - barulah kami menyusur laluan Pantai Timur ke Kuala Lumpur.

Mulanya, macam-macam rasa yang berbaur di hati saya - entahkan kami ini sudah ditakdir Tuhan tidak akan sampai ke Pontian untuk berkampung bersama penulis muda Malaysia. Atau kami sudah ditakdir berkampung di Machang saja pada malam itu. Saya tabahkan hati, memujuk diri sendiri supaya banyakkan bersabar. Tapi, jauh di lubuk hati saya - tetap Allah yang Maha Kuasa yang menentukan segalanya. Saya masih tetap percaya, aku akan sampai juga ke sana - Perhimpunan Penulis Muda Malaysia 2005.

Rozais sudah meleteri si pemandu bas, dan saya sempat juga membebel sendirian dengan sistem perkhidmatan bas yang agak menyakitkan hati. Tapi, kepercayaan kepada kekuasaan Allah jualah yang menabahkan saya untuk terus percaya bahawa kami akan sampai juga ke Johor esoknya. Alhamdulillah, bas ganti datang kemudiannya - membawa kami ke Kuala Lumpur dengan kadar pemanduan yang agak tergesa-gesa saya kira.

Tiba di Hentian Putra, lama juga kami meninjau-ninjau menunggu teksi. Kami diduga lagi. Dan saya masih tetap percaya, inilah ujian yang bakal kami lalui untuk bakal berjaya sebagai penulis besar satu hari nanti. Kami sudah berkali-kali menghubungi pihak urusetia di Rumah PENA. Kami beralih arah setelah gagal mendapatkan teksi - menjinjing beg ke bahagian hadapan Hentian Putra dan kami dibawa ke DBP KL.

Mujur masih ada sebuah bas yang masih menanti kami di DBP KL, entahlah apa yang diserapahbebelkan oleh peserta lain atas kelewatan kami berempat. Rahimidin Zahari, SM Zakir dan Dr Hanafi Ibrahim sudah menanti kemunculan kami bersama Saifulizan Yahya. Sehabis bersalam, saya hempapkan badan yang kepenatan ke kerusi bas yang bakal membawa kami ke Pontian pagi itu. Fuh, dapat juga saya ke Pontian.

Kami meneruskan perjalanan ke Pontian dengan harapan untuk tidak pulang dengan tangan kosong.


Sebenarnya masih terlalu banyak yang ingin saya coretkan tentang 'ngembara saya ke PPMN 2005, tapi - bacalah yang ini dahulu. Insya-Allah saya akan menghabiskan catatan panjang ini, nanti. Malam ini, kalau tiada aral melintang pukang - saya akan berangkat ke Kuala Lumpur, untuk menerima dua lagi watikah besar oleh Kumpulan Utusan buat saya, syukur dan terima kasih yang tidak terhingga kepada Allah yang Maha Kuasa dan buat semua. Doa-doakanlah untuk saya juga di dalam doa kalian. Izinkan saya berangkat dulu, membawa luka yang lain di kalbu - walau watikah besar itu nanti, bakal mengubat juga sedikit luka di hati. Izinkan kupergi ....


Salman Sulaiman
Akidjaya Computer Centre, Machang.
6.02 petang - Selasa, 14 Jun 2005/7 Jamadil Awal 1426H

No comments: