Wednesday, May 03, 2006

Sebetulnya saya memang kecewa

Sebetulnya, pagi ini saya memang kecewa. Baru sekejap, saya telah selesaikan kemaskini terbaru berbelas-belas perenggan tentang hari-hari terakhir saya di Minden. Dan, saya publishkan. Ia tiba-tiba hilang setelah proses publishnya begitu lambat. Sebetulnya saya terlalu kecewa, kerana telah berjam-jam saya jenuh dan lenguh menaipnya. Tapi, takdir Tuhan sudah menetapkan ia hilang dan saya kecewa bukan kepalang. Maafkan saya, saya sudah terlalu kecewa untuk menulis yang lain pula. Idea yang sama pasti tak akan datang lagi, kerana ia telah hilang. Kemaskini itu saya judulkan, "Kutinggalkan sepulau tanah rindu yang dulu, dengan hati yang paling sayu." Dan sekarang, memang hatii saya kecewa bukan kepalang. Tolong maafkan saya. Sebetulnya saya memang kecewa. Kalau ada masa, saya akan menulisnya semula. Tengoklah ....


Salman Sulaiman
Teratak Seni,
Machang.
5.00 pagi, yang paling menyentuh hati.
3 Mei 2006 [Rabu], 5 Rabi'ul Akhir 1427 H.

3 comments:

Fils Hafizah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Fils Hafizah said...

Salaam,

Sdr Salman,

Sebelum Minden saya tinggalkan, sebelum bilik asrama saya kosongkan, saya paling berat hati untuk menyimpan komputer saya. Saya ingat, itulah barang terakhir yang saya simpan selepas buku-buku.

Sehari sebelum pulang, saya masih rancak menaip catatan pengalaman saya di sana. Mana mungkin dapat diungkap semua? Dan catatan itu harta yang paling berharga berisi pengalaman perantauan yang saya kutip di sana. Jam tiga pagi saya masih lagi ghairah mematuk kekunci :-). Takut feel tak sama lagi bila pulang ke KL.

Saya puas dapat juga menitip surat untuk teman-teman rapat, pesan-pesan akhir sebelum masing-masing membawa haluan sendiri.

Catatan itu kalau dibaca bisa saja mengundang pelbagai rasa. Kadangkala mahu menangis, ketawa dan puas. Semuanya.

Setelah kampus ditinggalkan dan sejak melangkah ke alam pekerjaan, catatan itu jadi penghibur. Memang seronok mengimbau kenangan. Catatan itu adalah dokumen sejarah peribadi.

Saya sendiri sering mengalaminya, ini dugaan dan ujian, ini juga barangkali pengajaran supaya lebih berhati-hati di masa depan.

Jadi, apapun yang berlaku, tulislah semula.Tulislah untuk mereka yang menunggu dan juga diri sendiri.

Jangan bersedih lagi, ya?

(The first comment was accidentally deleted, anyway this is the very same that I managed to save)

lennylangley19223162 said...

Get any Desired College Degree, In less then 2 weeks.

Call this number now 24 hours a day 7 days a week (413) 208-3069

Get these Degrees NOW!!!

"BA", "BSc", "MA", "MSc", "MBA", "PHD",

Get everything within 2 weeks.
100% verifiable, this is a real deal

Act now you owe it to your future.

(413) 208-3069 call now 24 hours a day, 7 days a week.