Tuesday, April 11, 2006

Memang tidak akan ada Muhammad yang lain lagi

[1] "Adalah Rasulullah s.a.w. pertengahan orangnya, tidak tinggi dan tidak rendah. Putih berseri kulitnya. Tidak putih yang keterlaluan, tidak juga terlalu kemerahan. Tidak terlalu kerinting (rambutnya) dan tidak pula lurus. Rambutnya ikal."

Hadis sahih, riwayat al-Bukhari dan Al-Tirmizi daripada Anas bin Malik r.a.


[2] "Adalah Nabi s.a.w. lebih pemalu daripada anak dara yang berada di belakang tabirnya, dan apabila Baginda membenci sesuatu dapat dikenali pada wajahnya."

Hadis sahih, riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Sa'id al-Khudri r.a.


[3] "Adalah Nabi s.a.w. suka memulakan sesuatu pada sebelah kanan selagi Baginda mampu dalam semua urusannya; dalam bersuci, menyikat rambut dan memakai kasut."

Hadis sahih, riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Aisyah r.a.


Sengaja saya turunkan tiga buah hadis sahih yang menggambarkan keperibadian Muhammad s.a.w. - Nabi besar umat Islam, manusia agung yang terpuji akhlaknya. Cerita sahabat Nabi s.a.w. tentang sifat tubuh, rupa jasad, akhlak atau sikap Nabi s.aw. juga adalah dikira sunnah atau hadis. [Rujuk buku tulisan guru saya, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang berjudul Selangkah ke Arah Memahami Al-Sunnah terbitan Karya Bestari pada tahun 2004 untuk mengetahui dan memahami dengan lebih lanjut tentang Al-Sunnah atau hadis. Buku ini dapat dibeli dengan harga RM6.50]

Sebetulnya, kepedihan kalbu saya masih menyucuk-nyucuk juga setelah Nabi besar ini dihina sedemikian rupa dengan lakaran karikaturnya dalam 12 rupa dan keadaan yang pelbagai. Barangkali isu besar yang menggemparkan dunia ini sudah sedikit sejuk, tapi hati saya masih panas juga dengan penghinaan yang amat-amat tidak wajar itu. Maka, sempena Maulidur Rasul yang jatuh hari ini, saya kutipkan tiga buah hadis di atas buat renungan, iktibar dan ingatan anda sekelian.

Dan, selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad s.a.w. yang saya cintai ini, Nabi besar yang agung dan sungguh terpuji. Salam Maulidur Rasul untuk yang rajin sekali bertandang ke sini. Esok lusa, saya berkira-kira untuk menulis kisah-kisah yang lain pula. Kisah Mohd Dahri Zakaria [wartawan esastera yang membuat kunjungan tidak rasmi ke gua pertapaan saya di Pulau Mutiara] dan kisah gila saya kepada buku.

Untuk 12 Rabi'ul Awal pada hijrah kali ini, kalian telaah catatan ini sajalah dulu.



Salman Sulaiman
Siber Kafe Bawah Bukit Gambir, Minden,
Pulau Mutiara.
11.48 malam, 11 April 2006 [selasa].
Bersamaan 12 Rabi'ul Awal 1427 H.

No comments: