Wednesday, March 01, 2006

Ini memang tak boleh jadi

Beberapa minggu yang lalu, saya kembali membelek-belek majalah Tunas Cipta edisi Oktober 2005 yang kulit depannya tertera foto Amiza Khusyri Yusof yang menjadi Tokoh Profil. Belek-belek punya belek, punya belek. Saya menelaah pula puisi sahabat saya, Anjan Ahzana yang berjudul Hujan, tersiar dalam ruangan sajak halaman 59.

Saya pun bacalah puisi sahabat saya itu. Lantas saya teringat dan terperasan sesuatu. Saya teringatkan ulasan Shamsudin Othman tentang puisi tersebut dalam majalah Tunas Cipta yang terbaru, edisi Februari. Aik! Sedarlah saya, rupanya puisi Hujan karya Anjan Ahzana telah disiarkan sekali lagi oleh majalah Tunas Cipta, edisi Januari 2006 pada halaman 11. Kata saya di dalam hati, "Ini memang tak boleh jadi."

Mungkin Shamsudin Othman boleh membantu saya menjawab semua ini. Atau, saya pasti Kak Nisah Haron tentu saja ada jawapan yang tepat untuk kes ini. Bukan saya dengki kerana Anjan dapat dua kali honorarium untuk puisi Hujannya itu, tak. Saya sibuk-sibuk tulis ini kerana ia memang salah dari segi etika penulisan. Anda semua pun fahamkan?

Dan pagi semalam, saya utuskan sms untuk seorang teman penulis di UIAM, Gombak - Nasriah Abdul Salam, ucapkan tahniah atas puisi terbarunya berjudul Perhutangan Dengan Tuhan yang tersiar di majalah 'i' terbaru, edisi Mac pada halaman 96 beriringan pula dengan cerpen sifu kami, Faisal Tehrani yang berjudul Sultan Alauddin Syahid Diracun.

Menjerit Nasriah dalam smsnya, "uwa". Kerana puisi tersebut telah disiarkan oleh majalah 'i' edisi Mei tahun 2005 yang lalu. Kali ini, dengan lebih tegas sekali lagi saya berkata di dalam hati, "Ini memang tak boleh jadi." Lantas saya nekad untuk hebohkan hal ini di sini, dalam blog ini. Tapi, sempat pula dia berjenaka dalam kiriman sms berikutnya, "....Karangkraf belum bayar untuk puisi tu, yang keluar tahun lepas mungkin sebab tu dia siarkan lagi..nak bayar lebih! Hehe." Beritahunya juga, kini dia sudah tak guna nama Nasa Natrah lagi dalam berkarya, kerana puisi tersebut masih menggunakan nama penanya yang lama - Nasa Natrah.

Saya tak kisahlah Anjan & Nasriah dapat dua kali bayaran untuk satu puisi yang sama. Tapi, yang nak saya pertikaikan adalah ianya salah dalam etika penulisan. Saya pasti, kes ini bukan salah penulisnya tapi, kesilapan editor majalah tersebut tentunya. Kak Nisah, selesaikan.... & tuan editor, tolong jawab....


Salman Sulaiman
Siber Kafe KBM,
Sungai 2, Minden.
11.43 malam - 1 Mac 2006, Rabu.
Bersamaan 1 Safar 1427 H.

1 comment:

afna-z said...

saya pun pernah terperasan satu sajak yg sama oleh penulis yg sama..tapi dalam dua majalah yg berlainan...