Friday, September 01, 2006

Saat ini, saya memang rasa betul-betul merdeka

Saat ini, hari jumaat yang indah ini, saya memang rasa betul-betul merdeka. Sayang, semalam saya gagal menulis tentang kemerdekaan dalam diri saya ini kerana percubaan berkali-kali ke talian tm net, gagal. Agaknya, kerana kesibukan merdeka. 31 ogos yang ke 49 yang penuh bermakna ini benar-benar terasa dalam diri saya. Tiba-tiba saya rasa gembira semacam, kebahagiaan yang bukan kepalang. Kerana saya bukan lagi seorang pelajar yang perlu hadir kuliah jam sekian-sekian, jumpa pensyarah jam sekian-sekian.

Atau masuk pejabat jam sekian-sekian dan balik jam sekian-sekian. Juga, kerana saya pun dah dapat segulung ijazah. Juga, kerana rabu kelmarin juga, saya telah ambil dua buah buku baru saya yang telah siap dicetak di Kota Bharu. Buku baru yang saya tulis sendiri, saya terbit sendiri, saya cetak dengan duit saya sendiri dan saya ambil sendiri dan jual sendiri. Saya betul-betul rasa merdeka dan bahagia, melihat dua buah buku yang saya usahakan sendiri dengan duit sendiri dan titik peluh sendiri. Aduh, sungguh, saya rasa bahagia sekali. Saya rasa benar-benar bebas dan betul-betul merdeka sebagai penulis.

Kini, saya bebas ke mana saja, bebas menulis sebagai anak merdeka. Bebas pula menerbitkannya. Tapi, saya masih tetap menjaga batas saya sebagai hamba Allah. Saya rasa gembira sekali melihat dua naskhah buku terbaru saya yang sekian lama saya nantikan kehadirannya. Melihatnya, saya memang rasa betul-betul bahagia. Saya memang rasa betul-betul merdeka. Kebahagiaan dan kegembiraan yang tentu saja tak terucap oleh kata-kata. Saya sendiri saja yang mampu merasakannya.

Saya betul-betul rasa bahagia dan merdeka, ada bersama di sisi keluarga tercinta. Bersarapan pagi dan makan tengah hari sambil dibisingkan riuh ketawa tanpa bunyi peluru dan bising senjata. Dengan dua buah buku baru yang sedemikian jerihnya saya menerbitkannya, saya berasa sungguh-sungguh merdeka. Bersama keluarga tercinta, dengan dua buah buku yang baru saya ambil di Kota Bharu, dengan sunyi dan redup kampung yang nyaman, dengan halaman Teratak Seni yang membahagiakan, saya memang rasa betul-betul merdeka.

Pada 2 September 2006, sabtu [esok] - sebelah malam, saya akan mendeklamasikan puisi merdeka di Sek. Men. Ismail Petra, Kota Bharu. Anda juga boleh beli buku-buku terbaru saya di sana nanti. Jemputlah ke sana dan jangan segan-segan untuk menyapa saya & membeli buku.

Merdeka !!!!!! [Dengan laungan amukan Tok Janggut seorang deklamator, yang menggegar seluruh bumi Padang Raja].


Salman Sulaiman
Teratak Seni, Mache.
12.07 tengah hari, 1 Sept. 2006.
Jumaat yang benar-benar merdeka.

No comments: