Thursday, April 01, 2010

Aku seperti angin, ada tetapi tidak kelihatan

Video: Rosli Mohd Noor mendeklamasikan puisi dalam Program Puisi Sehati 1Malaysia di Pantai Sri Tujoh Resort, Tumpat, Kelantan pada 5 Mac 2010.

Rosli Mohd Noor, sosok yang jarang disebut dalam sastera Malaysia. Jika menyebut tentang para penyair di Kelantan pun, namanya sering kali tertinggal. Ini semua terjadi atas pilihan Rosli sendiri. Rosli menulis puisi-puisi yang bagus, tapi sayangnya dia tidak menghantarnya ke majalah atau surat khabar. Puisi-puisinya hanya sesekali dapat ditemui dalam antologi bersama yang menghimpunkan karya ramai penulis iaitu antologi yang diterbitkan sempena majlis-majlis tertentu. Malah dia sendiri tidak pernah pun bercita-cita untuk mengumpulkan puisi-puisinya yang indah dan penuh falsafah itu ke dalam sebuah buku kumpulan puisi perseorangan. Memang itu bukan cita-cita Rosli. Barangkali dunia penulisan dan dunia seni terutama teater improvisasi yang pernah dipentaskan beliau hanyalah sebuah kerja sampingan yang dilakukan pada masa lapang atau sekadar menghilangkan bosan. Itu saja.

Rosli pernah muncul dalam dunia pementasan teater di Kelantan dengan kumpulan teater pimpinannya yang diberi nama kumpulan Teater Najihah. Kumpulan Teater Najihah sering mementaskan mini teater sekitar setengah jam yang seringkali pula berbentuk improvisasi dengan para pelakonnya terdiri daripada pemain-pemain lelaki termasuk beliau sendiri. Barangkali kini Rosli sudah lama pun melupakan kumpulan Teater Najihahnya itu. Malah kelibatnya pun jarang sekali kelihatan dalam majlis-majlis sastera yang diadakan sekitar Kelantan. Dalam tempoh dua tiga tahun beliau akan muncul sekali dan kita memerlukan dua tiga tahun lagi selepas itu untuk menemui beliau semula. Mungkin mulai saat ini hingga tahun 2020 nanti pun, hal yang sama akan berlaku. Kita mungkin akan menemui Rosli hanya tiga atau empat kali sahaja dalam tempoh itu.

Sesekali beliau muncul di pentas menyampaikan puisi mampu mengubat kerinduan bekas anak didik atau sahabat-sahabat seperjuangannya. Menemuinya dalam Program Puisi Sehati Satu Malaysia baru-baru ini yang diadakan di Pantai Sri Tujoh Resort, Tumpat, Kelantan, ada teman yang bertanya tentang dirinya yang lama menghilang – dalam bahasa yang begitu puitis beliau menjawab, “Aku seperti angin, ada tetapi tidak kelihatan.” Pertemuan semula dengan Rosli mengingatkan saya pada satu catatan lama saya bertarikh 7 November 2002 (Khamis), yang saya catatkan dalam sebuah buku nota kecil. Antara lain dalam catatan lama yang saya judulkan 'Antara Seniman Tulen dan Penulis Sejati' itu saya menulis:

Saya juga teringat gurauan Abang Rosli Mohd Noor ketika Bengkel Penulisan Cerpen & Puisi 2001 yang lalu, “Man, meniarap bawah katil barulah seniman sejati” ketika saya sedang meniarap di atas katil asrama Kompleks Belia & Sukan Negeri Kelantan, Panji, Kota Bharu menulis naskhah awal cerpen “Gendang Sufi dan Tarian Rohani” yang kemudiannya terpilih antara lima buah cerpen terbaik bengkel tersebut. Ya, hingga kini saya masih mengakui hanya Rosli sahajalah satu-satunya seniman sejati di Kelantan. Dan kalau penulis tulen di Kelantan, saya akan menderetkan nama yang lain pula. Menurut Rosli sendiri, “Seniman itu bukan manusia popular, lihat saja Khalid Salleh – tak kacak pun.” Rosli kelihatannya begitu mengagumi Allahyarham A. Aziz HM, Khalid Salleh dan M. Nasir.

“Aku seperti angin, ada tetapi tidak kelihatan” yang diucap Rosli itu masih terngiang-ngiang jelas di telinga saya hinggalah kami menemui beliau semula dalam masa dua atau tiga tahun yang akan datang.


Salman Sulaiman
Teratak Seni, Machang.
31 Mac 2010, Rabu.

1 comment:

lutfi said...

Semoga terus prolifik