Monday, December 14, 2009

Menyusur Sungai Golok bersama Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said



Rakaman video oleh: Salman Sulaiman.

Warga e.Sastera.com sedang menyusur Sungai Golok di sempadan Malaysia-Thailand bersama Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said dan isteri, Datin Rashidah pada tengah hari 13 Disember 2009, Ahad. Warga eSastera.com yang ada bersama di atas bot ialah Dr. Irwan Abu Bakar, Sasterawan Alam Siber (SAS) Anbakri, Saudara MB, Saudari Teratai dan anaknya, Salman Sulaiman dan Saudara Kriey.

Ketika di atas bot saya seboleh mungkin cuba merakamkan semuanya dengan keupayaan dan kemudahan yang ada; mendokumentasikan pengalaman manis ini dalam semua bentuk rakaman - video, visual dan tulisan. Sekejap merakam video, kemudian bertukar kepada rakaman visual tidak bergerak dan sesekali beralih kepada catatan di ruangan nota dalam telefon bimbit. Malah saya sempat mengirimkan sedikit catatan dalam SMS saya kepada seseorang yang saya tulis begini, "Assalamualaikum; sekarang atas bot di Sungai Golok. Ada bersama dalam bot ialah Pak Samad Said. Edisi penulis ronda-ronda Sungai Golok."

Di atas bas dalam perjalanan untuk makan tengah hari di sebuah restoran di pekan Rantau Panjang kemudiannya, saya memberitahu SAS Anbakri kira-kira begini, "Satu-satunya Sasterawan Negara yang menyusur Sungai Golok setakat ini ialah Pak Samad Said." Dan SAS Anbakri memberitahu supaya difokuskan satu tulisan khusus tentang itu. Kenangan menaiki bot di Sungai Golok tentunya menjadi antara pengalaman yang paling manis buat kami yang sempat bersama di atas bot bersama Pak Samad Said tengah hari itu, sehinggakan memberi ilham kepada Dr. Irwan Abu Bakar untuk mengadakan Sayembara Sungai Golok selepas ini.

Salman Sulaiman
Padang Selising, Machang.
10:09 malam, 14/12/2009.

3 comments:

rudy bluehikari said...

Saya nantikan penulisan khas mengenai SN menyusur Sg Golok.

zuraima said...

menariknya program pasca HESCOM 2009.

NASSURY IBRAHIM said...

Tak goyat, kawe pun nak ge getek.