Sunday, November 22, 2009

Pertemuan Penyair Nusantara KE-3 2009 di DBP KL

KUALA LUMPUR, 22 Nov: Pertemuan Penyair Nusantara (PPN) selama 3 hari 2 malam di Dewan Bahasa dan Pustaka, Rumah PENA dan Menara KL baru saja selesai tengah hari tadi. PPN kali ini melibatkan 5 buah negara serumpun di Nusantara iaitu Malaysia sebagai tuan rumah serta beberapa buah negara lain iaitu Indonesia, Singapura, Thailand dan juga negara Brunei. Ucap tama pertemuan di peringkat Asia Tenggara ini disampaikan oleh Sasterawan Negara (SN) Malaysia yang ke-6, SN Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh pada pagi 21 November di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.

Malam sebelumnya, pertemuan ini dilancarkan sendiri oleh Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka yang baru. Selain pembentangan kertas kerja oleh pemakalah dari semua negara yang yang mengambil bahagian, pada petang hari kedua program para peserta turut dibawa ke Menara Kuala Lumpur. Pihak Menara Kuala Lumpur bermurah hati menaja semua para peserta untuk dibawa naik ke puncak menara secara percuma. Selepas turun dari puncak Menara KL, diadakan majlis deklamasi puisi di laman Santai Menara KL bermula jam 4:30 petang hingga kira-kira jam 6 petang. Pihak Menara KL juga turut menyediakan sedikit jamuan untuk semua peserta. Acara deklamasi puisi kemudian disambung lagi pada sebelah malamnya di Rumah PENA berserta makan malam.

Pertemuan ini ternyata mampu mengeratkan lagi jalinan silaturrahim semua negara serantau yang mengambil bahagian. Pihak Malaysia sebagai penganjur turut mengadakan program ini seperti biasa walaupun khabarnya program MASTERA yang diadakan di Indonesia saban tahun tidak diadakan tahun ini akibat daripada kes 'ganyang Malaysia' oleh segelintir warga Indonesia. Namun pihak Malaysia tetap meneruskan jalinan silaturrahim ini seperti biasa tanpa apa-apa masalah. Perjalanan program diteruskan dengan baik tanpa apa-apa masalah.


Salman Sulaiman
Kuala Lumpur.
9:04 malam, 22/11/2009.

1 comment:

Ilham Ainol said...

Salam kenal sdr Salman,

senang sekali mengenali penulis muda yang berbobot sentuhan rasanya.teruskan mengasah penjuru minda,meluaskan wilayah pengalaman,biar tajam menusuk namun
tidak meluka hatta membunuh tetapi bersungguh...